Czy opakowanie ma znaczenie? Co-packing w logistyce
Co-packing, czyli pakowanie usługowe lub kontraktowe, polega na sprawnym przepakowywaniu produktów w sprecyzowane przez klienta opakowania lub zestawy, aby bezpiecznie przygotować towar do dalszego transportu lub sprzedaży. Usługa służy do promocji konkretnych produktów. Jako skomplikowany i wieloetapowy proces, odbywa się on najczęściej w obrębie magazynu.
Na czym polega pakowanie usługowe?
Istnieją różne rodzaje usług, wchodzących w zakres co-packingu. Może to być:
- tworzenie zestawów promocyjnych / komplementarnych,
- przepakowanie produktów z opakowań zbiorczych do firmowych,
- projektowanie nietypowych opakowań,
- foliowanie,
- dodanie logotypu klienta,
- dołączenie broszur reklamowych lub kartek z życzeniami,
- dodawanie gratisów lub upominków,
- umieszczenie towaru w pakietach detalicznych.
Copacking może się różnić stopniem złożoności w zależności od wymiarów, branży, formy opakowania (od prostych kartonów po standy czy zgrzewane blistry).
Zadania te nie są skomplikowane, natomiast prawdziwym wyzwaniem jest ich skala – mogą to być nawet miliony zestawów, z krótkim terminem realizacji i wymogiem szybkiego dostarczenia do sklepów. Taka procedura nie uda się w przepełnionym towarem magazynie.
Co-packing realizowany jest z reguły podczas przyjęcia dostawy, przed umieszczeniem jej na regały w magazynie.
Kiedy warto rozważyć co-packing?
Copacking ma także zastosowanie w czasie sezonowych szczytów sprzedażowych:
- z kontekstem religijnym: Wielkanoc, Uroczystość Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie,
- kreowanych przez rynek: Black Friday, Walentynki, Dzień Matki, Cyber Monday,
- związanych z porą roku: kosiarki, owoce sezonowe, artykuły do grillowania, sanki,
Okresowe wzrosty sprzedaży mogą być naprawdę spore, a w dodatku obwarowane nieprzekraczalnym terminem dostaw.
Zalety copackingu w firmie zewnętrznej
Z co-packingu korzystają najczęściej sklepy internetowe, producenci i dystrybutorzy, którzy nie posiadają odpowiedniego zaplecza. Usługa wymaga bowiem dużej i wolnej powierzchni magazynowej, potrzebnej do umieszczenia na niej urządzeń do pakowania, taśm, ruchomych podłóg. Towary dostarczane są w pudełkach, które nie nadają się do dalszej wysyłki, choćby z powodu braku polskich napisów.
Aby sprawnie przeprowadzić proces przepakowywania, niezbędne są dziesiątki kompetentnych pracowników, gotowych pracować w systemie zmianowym. Przedsiębiorca, zajmujący się na co dzień promocją swojej firmy i budowaniem relacji z klientami, po prostu nie ma zasobów kadrowych, by sprostać takiemu wyzwaniu. Operator logistyczny zatrudnia na co dzień przeszkoloną kadrę, pracę której może przesuwać między określonymi zadaniami.
Widzimy więc, że najważniejszą korzyścią jest znaczne obniżenie wydatków właściciela firmy, który płaci tylko za konkretne zlecenie, ograniczając koszty stałe. Nie bez znaczenia jest także oszczędność czasu, który poświęcić można na aktywną sprzedaż oraz inne działania na rzecz biznesu. W dodatku centrum logistyczne, z racji swojego doświadczenia, skraca czas realizacji zamówienia. Terminy i koszty minimalizuje również fakt umiejscowienia wszystkich usług w jednym miejscu.
Jako że każdy produkt wymaga innego sposobu zabezpieczenia, materiały również muszą spełniać odpowiednie wymogi. Firma zajmująca się pakowaniem kontraktowym jest w stanie zapewnić certyfikaty jakości swoich opakowań.
Prawdziwe znaczenie co-packingu
Większość z nas kupuje za pomocą wzroku. Dobrze wykonany copacking, dostosowany do aktualnych trendów i wymagań, zwraca uwagę klienta i wpływa na pozytywną ocenę firmy w jego oczach.
Stworzenie atrakcyjnej z punktu widzenia klienta grupy produktów może poprawić wizerunek firmy, zwiększyć jej rozpoznawalność oraz pomóc rozszerzyć ofertę handlową producenta lub dystrybutora.
Estetyczne, łatwe do otwarcia opakowanie wzmacnia atrakcyjność produktu. Odczucia zakupowe czy działania na rzecz ekologii (np. powtórne oznakowanie i przeetykietowanie kartonu w celu ponownego użycia) są bardzo ważne w procesie nabywczym.
Jeśli chcesz skorzystać z usługi co-packingu, zapoznaj się z naszą ofertą: https://customeritum.pl/o-nas/meritum-wiedzy/co-packing