Fulfillment i jego korzyści dla e-commerce
Otwarcie sklepu internetowego to dopiero początek wyzwań, czekających na młodego biznesmena. Tego typu działalności obecnie odnotowują zazwyczaj szybki progres, a wraz z rozwojem firmy zwiększają się wymagania: logistyka, którą do tej pory można było zarządzać samodzielnie, zaczyna potrzebować wsparcia z zewnątrz. Czy warto zlecić tę usługę firmie outsourcingowej?
Czym właściwie jest fulfillment?
Fulfillment to wykonywanie usług logistycznych sklepu internetowego przez firmę zewnętrzną. Zakres tej kompleksowej obsługi jest indywidualny i zależy od zapotrzebowania danego sklepu. Serwis można przyrównać do pracy biura rachunkowego lub zewnętrznej firmy sprzątającej.
Jakie zasoby pozwalają firmie outsourcingowej sprawnie zarządzać logistyką sklepu?
- wykwalifikowany zespół (kurierzy, pracownicy magazynu, osoby przygotowujące paczki do wysyłki itd.)
- własny, odpowiednio wyposażony magazyn
- wiedza na temat obsługi e-commerce
Chodzi o to, by operator zewnętrzny był w stanie wykonać wszystkie lub część procesów, począwszy od dostarczenia towarów do magazynu, po ich dystrybucję do klientów.
Fulfillment sklepu e-commerce: etapy procesu
Fulfillment jest czymś znacznie więcej niż przechowywaniem towaru w magazynie. To złożona usługa, obejmująca:
- integrację z systemem magazynowym w celu skutecznej obsługi zamówień
- dostawę produktów do centrum logistycznego
- przechowywanie towarów w magazynie, wykorzystując do tego odpowiednią infrastrukturę
- kompletację zamówień dla klientów (pick & pack) zgodnie z wymaganiami
- konfekcjonowanie – pakowanie do wysyłki wraz z etykietowaniem
- obsługę płatności
- wysyłkę, w tym współpracę z firmami kurierskimi
- obsługę zwrotów i reklamacji, w tym przyjęcie i ocenę zwrotu, ewentualny serwis, przepakowanie i ponowne umieszczenie w pełni sprawnych produktów w magazynie
- odbywające się zazwyczaj raz w miesiącu fakturowanie
Zalety usługi fulfillment
Zlecenie obsługi sklepu internetowego firmie zewnętrznej oznacza liczne korzyści dla przedsiębiorcy:
- lepsza jakość obsługi klienta – współpracującej firmie outsourcingowej zależy na długofalowej współpracy, dlatego też dokłada wszelkich starań, by świadczone przez nią usługi charakteryzowały się najwyższym poziomem
- opcję zamiany kosztów stałych (wynikających z regularnego najmu powierzchni magazynowej) na koszty zmienne, zależne od faktycznej ilości wysłanych towarów
- możliwość kontroli procesów – nowoczesne technologie, z jakimi pracują firmy zewnętrzne, umożliwiają generowanie odpowiednich raportów oraz sprawdzenie w każdej chwili stanu zleconych czynności
- ułatwienie wejścia na rynek zagraniczny – ekspansja firmy poza granice kraju nadal uważana jest za spore wyzwanie dla przedsiębiorcy. Dzięki zleceniu obsługi sklepu operatorowi zewnętrznemu może on skupić się na tym niełatwym zadaniu
- obniżenie kosztów – może wydawać się to paradoksem, wszakże należy opłacić usługi fulfillment
W tym modelu chodzi o to, by sprzedawca obsługuje swój sklep w formie wirtualnej (skupia się na pozyskiwaniu klientów, generowaniu zysków firmy), dostawca natomiast zajmuje się fizycznymi, realnymi działaniami.
Usługa fulfillment daje także tak potrzebny na co dzień spokój – nie trzeba już martwić się wzmożonym ruchem podczas kluczowych dla handlu okresów (np. Boże Narodzenie, Dzień Matki, początek roku szkolnego), choroby, delegacji czy urlopu.
Jaki jest koszt fulfillmentu i od czego zależy?
Fulfillment na ogół jest tańszy niż prowadzenie logistyki we własnym zakresie. Trudno jednoznacznie określić koszt tej usługi, ponieważ zazwyczaj jest dopasowana indywidualnie do klienta. Najczęstszym modelem rozliczeniowym jest P4P, czyli pay for performance, oparty na zrealizowanych usługach.
Cena zależy od modelu współpracy, ilości wysłanych paczek, ich wagi i rozmiaru, rodzaju pakowania i konfekcjonowania, zleconych dodatkowych usług (np. co-packing, personalizacja przesyłek), a także zajmowanego miejsca w magazynie. Niektóre firmy zewnętrzne biorą pod uwagę sezonowość swojej pracy i podnoszą ceny w okresach wzmożonego ruchu.
Z reguły koszt waha się od kilku do kilkudziesięciu złotych za zrealizowane zamówienie. Firmy decydują się na fulfillment, gdy zaczynają wysyłać miesięcznie około tysiąc paczek, lub gdy zaczyna być potrzebna osoba, której jedynym obowiązkiem będzie pakowanie i wysyłanie zamówień.
Dla kogo usługa fulfillment?
Z tej usługi mogą korzystać nie tylko właściciele e-sklepów, ale także producenci i dystrybutorzy. Zlecenie obsługi sklepu internetowego opłaca się w następujących przypadkach:
- małe i średnie e-sklepy, nie dysponujące własną przestrzenią magazynową
- sklepy internetowe, które doświadczają szybkiego rozwoju
- start-upy, gdzie określony jest już pomysł oraz strategia marketingowa, a brak jedynie pewności, czy biznes zacznie przynosić zyski. W takim przypadku dobrze jest zlecić kosztowne procesy logistyczne firmie outsourcingowej
- duże platformy i sklepy internetowe (Allegro, Amazon itp.) – fulfillment sprawnie optymalizuje ich procesy logistyczne
Jeśli chodzi o branże, mogą być dowolne: począwszy od kosmetycznej, przez spożywczą, modową, medyczną, elektroniczną, a skończywszy na książkach i zabawkach.
Zastanawiasz się nad usługą fulfillment swojego sklepu e-commerce? Zajrzyj do zakładki: https://customeritum.pl/oferta/fulfilment po więcej informacji i kontakt.