Falcowanie materiałów promocyjnych
Falcowanie jest nazwą procedury powszechnie stosowanej w branży poligraficznej. Inne jej określenia to składanie lub złamywanie. Jeden falc oznacza miejsce zgięcia arkusza papieru. Podczas produkcji książek falc chowany jest w grzbiet, a w przypadku składanej ulotki stanowi jeden z jej brzegów.
Na czym polega falcowanie?
Falcowanie oznacza czynność introligatorską, podczas której składa się większy arkusz papieru pod kątem 180 stopni tak, by powstał mniejszy format (na pół albo wielokrotnie, oraz w różnych kierunkach), i odpowiednia kolejność wydrukowanych treści. Może się to odbywać ręcznie lub z pomocą maszyn.
Przedmioty i maszyny używane do składania
W przypadku falcowania ręcznego stosowana jest kostka introligatorska. Wbrew nazwie nie przypomina kostki do gry na gitarze, czy też takiej do gier planszowych – ma długi, podłużny kształt i jest obecnie wykonana z syntetycznego materiału (kiedyś były to kości zwierzęce). To jedno z najstarszych narzędzi poligraficznych.
Zazwyczaj wymagane jest złamywanie większej ilości arkuszy. Wtedy na pomoc przychodzą maszyny, nazywane falcerkami, złamywarkami (używane są także nieprawidłowe nazwy: falcarka i falcówka). Najnowsze typy falcerek są sterowane elektronicznie.
Przy składaniu materiałów reklamowych stosowany jest także złamywak (falcaparat), który odcina w odpowiednim miejscu oraz w określony sposób składa arkusze, drukowane na papierze odwijanym z rolki.
Poznaj rodzaje złamywania
Do falcerki, niezależnie od docelowego formatu produktu, trafiają z reguły duże arkusze papieru. Aby mogły zaistnieć mniejsze materiały, trzeba odpowiednio przyciąć i zagiąć arkusz. Jeśli ma powstać książka, papier dzieli się z pomocą linii krzyżowych (treść jest wtedy segregowana w kilku obszarach i kierunkach). Do produkcji ulotek stosuje się podział równoległy, podczas którego formuje się jedna linia. Przy łamaniu równoległym ważne jest, by robić to wzdłuż włókien papieru – w przeciwnym wypadku produkt będzie się nieestetycznie rozrywał i pękał.
Podczas tworzenia składanych ulotek można wybrać, na ile części mają być złożone: na dwa, trzy, cztery lub sześć. Cyfry te określają ilość skrzydełek, do których złamywana jest wersja końcowa broszury. Ilość falców natomiast zawsze jest mniejsza o jeden.
Możemy teraz przejść do kolejnego podziału typów falcowania:
- w „c”, zwane też obejmującym – w tym wariancie prawe zewnętrzne skrzydełko wchodzi do środka ulotki, a lewe skrzydełko przykrywa je. Aby ulotka dobrze się składała, prawe skrzydełko musi być minimalnie krótsze od lewego,
- w „z” – tutaj powstaje klasyczna harmonijka o skrzydełkach jednakowej szerokości,
- w ołtarzyk – skrzydełka boczne są węższe od środkowego, suma ich szerokości daje szerokość środkowej powierzchni ulotki.
Kiedy stosuje się falcowanie?
Złamywanie wykorzystywane jest podczas realizacji:
- czasopism,
- książek,
- ulotek reklamowych,
- map,
- zaproszeń,
- folderów,
- katalogów,
- kopert firmowych,
- pocztówek,
- przewodników,
- albumów,
Z czym można pomylić składanie?
Zdarza się, że falcowanie jest mylone z bigowaniem. Dlaczego? Bigowanie, zwane także przegniataniem lub rowkowaniem, oznacza wykonanie mechanicznego wgniecenia wzdłuż falcu w celu ułatwienia zginania. Rowkowanie osłabia wytrzymałość kartki lub kartonu.
Czym różni się bigowanie od falcowania? Do tej pierwszej procedury używany jest gruby papier, taki jak w zaproszeniach na uroczystości czy teczkach (falcowanie przebiega na surowcu o mniejszej gramaturze). Najpierw ma miejsce perforacja materiału przy użyciu noży bigujących w przegniatarce, a następnie mocno sprasowuje się miejsce rowkowania.
Ulotka po takiej procedurze niszczy się dużo wolniej, nawet po wielokrotnym otwieraniu i zamykaniu. Inną zaletą bigowania jest to, że farba i papier nie pękają na linii zgięcia.
Zalety złamywania
Falcowanie niezaprzeczalnie jest korzystną i opłacalną metodą obróbki papieru. Poniżej kilka stwierdzeń dla potwierdzenia tej tezy:
- gotowe, falcowane produkty wyglądają estetycznie, atrakcyjnie i profesjonalnie dla klienta
- dzięki złamywaniu klient uzyskuje więcej powierzchni do zadrukowania
- składanie poprawia czytelność produktu
- materiały poddane falcowaniu są mniej podatne na uszkodzenia
- istnieje wiele typów złamywania, dzięki czemu można wykonać różnorodne, ciekawe projekty
- materiały promocyjne po składaniu zyskują kompaktową formę
Chcesz skorzystać z usługi falcowania materiałów reklamowych? Zachęcamy do zapoznania się z materiałami na naszej stronie: https://customeritum.pl/o-nas/meritum-wiedzy/falcowanie